PRIVACY DISCLAIMER

© 2018 Unplug Jezelf

Liefde: Don't hate! Meditate!

April 12, 2017

 

Ik had altijd een bepaald oordeel over meditatie. Dat is alleen voor zweefteven die muntthee drinken en alleen maar wol dragen.

Tijdens het yoga retreat op Ibiza 2 jaar geleden heb ik voor het eerst écht kennis gemaakt met meditatie...maar ook met visualisatie.

Daarvoor, tijdens de bodyscan na de yogales lag ik vooral veel na te denken, was ik alles behalve met m'n lijf bezig. Maar na het retreat heb ik er nooit meer echt wat mee gedaan in mijn eigen practice.

 

Tot een paar weken geleden begon het ineens te kriebelen bij me. Ik had wat vlogs zitten kijken van Sanny zoekt geluk uit haar motivatiemaand en ik zag het steeds voorbij komen in m'n timelines op social media...

Ook had ik een docu gezien waarin werd getest dat mensen na 90 dagen mediteren vriendelijker werden. Interessant!

Ik wilde het nu wél serieus gaan aanpakken. 

En niet om het mediteren zelf, eerlijk is eerlijk, want ik kon m'n tijd natuurlijk beter besteden, er is áltijd wel wat. Nee, Ik wilde vooral het resultaat. Rust in m'n kop!

 

Dus ik ben begonnnen met de Headspace app. Daar heb je vast wel van gehoord. En ik koos voor deze omdat ik gewoon gevoelig ben voor mooie dingen en Headspace is mooi en speels gestyled. 

De eerste 10 dagen zijn gratis, daarin ga je dagelijks 10 minuten mediteren en er zitten zo'n 4 filmpjes in met uitleg. Het is Engels en fijn ingesproken door Andy Puddicombe, een mindfulness expert. 

 

Onderstaand filmpje legt het goed uit. Je kan je gedachten zien als wolken en door te mediteren krijg je een clear blue sky. Woehoe!

 

 

 

Ik kan je wel 1000 theorieën vertellen over waarom meditatie goed voor je is. Het wordt al duizenden jaren gedaan! Check bijvoorbeeld de Meditatie Week van Bedrock.

Maar zelf wil ik gewoon de persoonlijke verhalen horen. Wat doet het nou?

Dit is mijn ervaring:

 

Van de week las ik dit bij collega Bye Bye Burnout:

Meditatie lijkt effect te hebben op onze manier van reageren op gebeurtenissen.

Na korte cursussen mindful mediteren maken mensen minder cortisol aan en zijn ze minder gevoelig voor stress. Onderzoek wijst uit dat veranderingen in de amygdala (regulatie van angst) verband houden met de stressvermindering van iemand die mediteert. Jo Marchant – Heal Thyself

 

Ding ding ding! Toen ik dit las vielen er wat kwartjes bij mij.

Sinds ik mediteer ben ik rustiger. Aardiger. Voor mijzelf maar vooral mijn omgeving.

Ik kan nogal uit m'n panty klappen als ik niet op tijd eet (hangry!). En ik ben ontzettend hoog sensitief, dus als ik teveel prikkels krijg kan ik ook kortsluiting krijgen. Verder ben ik heel leuk hoor ;)

Maar na het lezen van deze quote, snapte ik het. Ik was de dag daarvoor namelijk uit m'n panty geklapt...en ik had 2 dagen mediteren overgeslagen! 

 

's Ochtends, als ik wakker word en onder de douche stap, gaat mijn hoofd al werken.

Wat moet ik nog doen, wat wil ik doen...Onder de douche krijg ik ook altijd inspiratie, dus ik ben meteen 'aan'...gelijk soort van opgejaagd. En dat zorgt voor chaos want ik wil dan ook alles tegelijk doen en dan ontbreekt de focus.

 

Nu. Na het douchen en aankleden ga ik dus eerst mediteren. M'n hoofd wordt gelijk rustig. 

Ik maak daarna rustig een lijstje en ik kan het wat beter handelen. De focus is terug, het is minder mistig in m'n hoofd en dat terwijl ik eigenlijk pas op dag 24 ben van m'n Headspace. 

Jep, het is een prijzige app, maar goedkoper dan de psych en ik kan het thuis doen, at any time.

 

Verder vind ik muntthee nog steeds vies en zit ik niet op een kussentje omdat dat niet lekker zit.

Ik zit op de poef voor het raam en als de zon schijnt, schijnt 'ie vol op m'n gezicht. 

Inmiddels kan ik ook van het proces genieten en niet alleen maar met het resultaat bezig zijn.

Doe wat voor jou werkt, op jouw manier!

 

Yes, dit was een lange blog. Lastig voor je concentratie met een burnout. 

Heb je het 50 DAYS programma al gecheckt?

Dan krijg je iedere dag een video in je mailbox met allerlei tips & tricks en do's en don'ts voor je burnout. Dan hoef je niet te lezen, maar alleen maar te luisteren! Woei! Geef je op en start aanstaande maandag! 

 

Please reload

RECENTE BERICHTEN

March 30, 2018

October 30, 2017

Please reload

ARCHIEF
Please reload

ZOEKEN OP TAGS
Please reload