PRIVACY DISCLAIMER

© 2018 Unplug Jezelf

Kracht: Toegeven aan een burnout

January 19, 2017

 

Acceptatie is het allerbelangrijkste in die eerste fase van een burnout.
Als je de situatie accepteert en je burnout durft aan het gaan, zal er ruimte ontstaan en kan je gaan werken aan je herstel.

Maar ja. Hoe dan? Hóe geef je eraan toe? 

Je bent te moe om er nog tegen te vechten dus dan voelt toegeven als opgeven of falen. Je hebt het gevecht verloren.

Niks is minder waar. 

 

Stap 1 is om in gesprek te gaan met je werkgever. Maak een lijst met al je symptomen. Waar heb je last van? Die lijst gaat je helpen om je verhaal te verduidelijken bij je werkgever maar ook bij je huisarts/bedrijfsarts/psycholoog/etc.

Maar nog veel belangrijker: het gaat jou helpen. 
Elk moment dat jij denkt "Ik heb toch geen koorts dus ik kan makkelijk gaan werken" moet je die lijst pakken om jezelf eraan te herinneren dat je wel degelijk ziek bent. 
Die lijst kan je later weer bij gaan werken. Zijn er dingen bijgekomen of wat kan er af?

 

Stel je 'herstelteam' samen. Blijf hierbij dicht bij jezelf. Zoek een coach of psycholoog die bij je past en neem hier de tijd voor. Als je er geen goed gevoel bij hebt gaat het niet werken. Denk ook aan een fysiotherapeut of een haptonoom.

Iemand die je kan helpen met je lichamelijke klachten en om weer goed naar je lichaam te gaan luisteren. 

 

Vertel het aan je vrienden en familie. Het kan helpen om iedereen een brief of een mail te sturen met daarin je verhaal. Vertel daarin ook wat je nodig hebt van je omgeving. 

Heb je bijvoorbeeld moeite met koken, vraag dan of je regelmatig uitgenodigd kan worden om met hun mee te eten. Of dat je bijvoorbeeld niet op hun verjaardagsfeestje kan zijn maar dat je liever 1 op 1 samen gaat lunchen.

 

Besef dat het lang zal duren. Een burnout betekent dat je lichaam langer dan een half jaar onder zware stress heeft gestaan. Dus om dat weer terug te schakelen heeft tijd nodig. 

 

Ga niet krampachtig op zoek naar een quick fix, naar een snelle oplossing.

Ga niet bijvoorbeeld een cursus 'Hoe word ik gelukkig' doen of op zoek naar een nieuwe baan of verhuizen omdat je denkt dat dat de oplossing zal zijn.

Meditatie en mindfulness werken bijvoorbeeld ook heel goed bij een burnout maar ga niet overspannen op je mat zitten, jezelf afvragen wanneer de rust nou komt. 
Dan gaat het niet werken.

 

Kortom: Schakel terug van de 6e versnelling, helemaal terug naar de 1e versnelling. Sloooooow down. Lees ook het blog wat ik hier eerder over schreef.


Als je werk achter je staat en je ruimte en rust geeft, kan je dat loslaten.

Als je vrienden en familie achter je staan kan je loslaten. 

Maar vooral zelf accepteren dat het lang zal duren gaat je helpen.

Je hoéft geen mooi weer meer te spelen, je hoéft niet meer op eieren te lopen. 

Neem de tijd. Let go!

 

Please reload

RECENTE BERICHTEN

March 30, 2018

October 30, 2017

Please reload

ARCHIEF
Please reload

ZOEKEN OP TAGS
Please reload