PRIVACY DISCLAIMER

© 2018 Unplug Jezelf

Herkenning: Hoe ga je om met keuzes tijdens een burnout?

February 22, 2017

 

 

Wat mijn doel met Unplug Jezelf is, is dat jullie in mijn verhalen en ervaringen herkenning vinden.

En dat je daarmee het gevoel hebt dat je niet alleen bent en vooral: Je bent NIET gek!


Ik lees nu best veel over burnout, veel meer dan ik deed toen ik er zelf middenin zat en ik heb nu heel vaak 'o jaaaaa' momenten. Dingetjes die ik allang vergeten was. 

Zo las ik laatst een tip bij Jong Burnout, dat als je niet weet wat je op je brood moet doen, dat je dan gewoon het eerste moet pakken wat je tegenkomt in de koelkast. 

O jaaaa...

Ik heb zo vaak jankend voor de koelkast gestaan, of in de supermarkt omdat ik gewoon níet wist wat ik wilde eten. Verschrikkelijk!

Dat je hoofd dus gewoon zo moe is en vol zit dat je dit soort kleine dingetjes niet aankan.
 


Laatst was ik bij een seminar over burnout van Denkcafé in Rotterdam. 

Dit werd geopend met een toneelstukje van TG de Zusjes

Dat ging over dat we zoveel keuzes hebben en hoe dat zoveel stress kan verzoorzaken.

Ik kon hier wel bij huilen door alle stukjes herkenning die ik er in vond en de paniekaanval weer bijna kon voelen. Goed gedaan dus door die meiden! 

Je kan HIER eventueel het toneelstukje en het hele seminar terugkijken. 


We hebben in deze tijd veel te maken met keuzes. Bestel ik online of ga ik naar de winkel? Wil ik Snapchat of Instagram? Koeiemelk of beter havermelk? Skype of Facetime? Pasta met garnalen of lekker oldskool met ballen? Ga ik fietsen of lopen? Een skinnyjeans of een boyfriend?
Eeeeenzooooovooooort. -___-


Ik heb serieus een dag gehad dat ik niet wist welk ondergoed ik aan wilde trekken en hierdoor bijna te laat kwam. Ik ben hier 2 uur mee bezig geweest! 

Dan denk je dus echt dat je dement wordt! Helemaal toen m'n coach me hier bij de volgende afspraak om ging uitlachen.


Ik geef je een paar tips:


Schrijf een weekmenu voor jezelf. Om paniekaanvallen te voorkomen in de supermarkt, maar ook om de keuzes een beetje te minimaliseren. Of komen de paniekaanvallen juist door de keuzes...? Schrijf op wat je gaat eten, wanneer, en wat je hier voor nodig hebt. Doe dit uitgebreid. Het helpt ook nog eens om het zo op te schrijven volgens de route van de supermarkt. 

Dus eerst groente en fruit, dan vlees, enz.

 

Werk met de 10-minuten regel. Dus 10 minuten om te kiezen of je in bed blijft liggen of ga je opstaan? Daarna 10 minuten om te ontbijten. Ga je je douchen en aankleden of ga je terug naar bed? 10 minuten! Als je je gaat aankleden, krijg je ook maar 10 minuten om te beslissen wat je aantrekt. 

Lees hier een uitgebreid artikel van Jong Burnout over de 10-minuten regel.


Bij grotere keuzes kan je een lijstje maken met voors-en tegens. Neem de tijd. 


Luister naar je intuïtie! Vaak is het eerste wat in je opkomt ook de juiste keuzes. 

Werk dit niet tegen. 


Pak, kies of doe het eerste wat in je opkomt. In de koelkast dus, maar ook met vragen zoals, ga ik fietsen op lopen? Je kan alles namelijk ook echt helemaal kapot overwegen! Do it! Je kan het!


Bij keuzes als 'ga ik uit of blijf ik liever op de bank?' is het belangrijk om naar je lijf te luisteren. 

Hoe is je energie? Hoeveel kan je nog uitgeven van je energie?


Laat je me weten of je hier iets aan hebt? Of heb jij nog andere tips waarvan je hebt gemerkt dat ze werken? Cool! Let me know!

 

 

Bewaren

Bewaren

Please reload

RECENTE BERICHTEN

March 30, 2018

October 30, 2017

Please reload

ARCHIEF
Please reload

ZOEKEN OP TAGS
Please reload