PRIVACY DISCLAIMER

© 2018 Unplug Jezelf

Kracht: De bekendste yogastijlen uitgelegd

September 1, 2016

 

Dit zijn de bekendste yogavormen en wat ze voor je doen:

 

Hatha:

Hatha is de vorm van yoga die in het westen het meest bekend is en daarom een goede manier om kennis te maken met yoga.

Hier ligt de nadruk op het versterken en soepel maken van je lichaam en het verhogen van de concentratie op een rustige, regelmatige ademhaling.

Bij Hatha komen alle klassieke asana’s (meer dan 200) voorbij. Hatha kent ook een paar series, zoals de zonnegroet.

 

Goed voor: eigenlijk alle genoemde voordelen

 

Ashtanga:

Eerlijk: dit is echt wel next level yoga en dus wat meer geschikt voor gevorderden.

Ashtanga zet iedere spier in je lichaam aan het werk terwijl je in een flink tempo van de ene naar de andere pose beweegt.

De dynamiek van Ashtanga yoga is heel aantrekkelijk maar ook gevaarlijk: de moderne mens wil al gauw te snel gaan en met yoga betekent dat meestal dat je dingen verkeerd gaat doen en daarmee jezelf hindert of blessures veroorzaakt.

 

Goed voor: vooral detox en ademhaling! Ashtanga verdrijft gifstoffen uit je lichaam met de poses en gedurende de les volg je de  Ujjayi ademtechniek.

 

Bikram:

Bikram-yoga vernoemd naar grondlegger Bikram Choudhury, is de perfecte combi van kracht, flexibiliteit, evenwicht en uithoudingsvermogen.

En o ja, Bikram doe je in een studio die tot 40 graden wordt verwarmd. Super fijn want hierdoor worden je spieren soepeler en kan je dieper in een pose komen.  

Je weet precies waar je aan toe bent doordat deze yoga uit 26 vaste poses bestaat.

Hiermee kom je in een fijne flow terecht en zul je mentaal ervaren hoe krachtig het is om met je bewuste aandacht in het moment te blijven.

In een sessie kan je tot zo’n 600 calorieën verbranden.

Het verschil tussen hot yoga en Bikram zijn de poses. Bij Bikram doe je echt altijd de standaard 26 poses.

 

Goed voor: Alles! Vooral voor een lekkere detox!

 

Yin

 

Momenteel enorm populair. Deze stijl is eigenlijk het tegenovergestelde van Bikram.

Het is gebaseerd op het Taoïstische concept van yin en yang, het idee van tegenovergestelde krachten die elkaar nodig hebben om in balans te zijn.

Bij Yin-yoga doe je zittende en liggende houdingen die je minutenlang vasthoudt.

Deze stijl is vooral goed voor het (terug)krijgen van soepele spieren. Ook leer je goed je grenzen en geduld te ontdekken.

Doordat het zo’n kalme stijl is zal je slapen als een baby.

 

Goed voor: verbeterde slaap, soepele spieren, energie, focus, pijnverlichting

 

Kundalini

 

Deze stijl wordt ook wel bewustzijnsyoga genoemd en is een therapeutische, spirituele yogastijl gericht op het stimuleren van je zenuwstelsel en klierensysteem en het vrijmaken van de energie in je stuit-of wortelchakra.

Een Kundalini-les bestaat uit het zingen van mantra’s, ademhalingstechnieken en fysieke oefeningen gericht op het vrijmaken van je energie.

Het klinkt allemaal wat zweverig maar zeker eens het proberen waard voor je energie!

 

Goed voor: energie, focus, stressvermindering, ademhaling

 

 

Bron: Wendy Magazine, nummer 1

 

Please reload

RECENTE BERICHTEN

March 30, 2018

October 30, 2017

Please reload

ARCHIEF
Please reload

ZOEKEN OP TAGS
Please reload