PRIVACY DISCLAIMER

© 2018 Unplug Jezelf

Herkenning: Het verschil tussen burnout en overspannen

May 26, 2016

 

 

Dit is een moeilijk te begrijpen onderwerp waar heel veel verschillende theorieën over zijn.

Het werd mij laatst heel simpel uitgelegd: Overspannen ben je als je lijf tot 6 maanden onder zware stress staat, hierna, dus na 6 maanden is het burnout.

Hier zijn ook testen voor, die je bedrijfs-of huisarts je zou kunnen laten afnemen om te kijken in welke fase je zit.

 

Er zijn 7 fases van stress:

 

1. Stress

Er is nu nog niet zo heel veel aan de hand. Situaties van stress en ontspanning wisselen zich af.  

Je functioneert optimaal en haalt het maximale uit jezelf! Als de stress iets te lang duurt geeft het lichaam lichte symptomen zoals hoofdpijn, stemmingswisselingen en een opgejaagd gevoel.

Als je regelmatig de tijd en ruimte neemt om volledig te ontspannen zal je niet overspannen raken.

 

2. Chronische stress

'Chronisch' betekent dat de klachten langer dan 3 maanden aanwezig zijn. De stress neemt de overhand en ontspanning blijft uit. Je ontspant wel, maar deze momenten zijn te kort om volledig te herstellen. De klachten zijn nu nog gering waardoor je gewoon door kan blijven lopen,  of je negeert ze. Deze fase kan enkele maanden tot enkele jaren aanhouden zonder overspannen te raken.

 

3. Overspannen. 

De energie in je lichaam begint op te raken. De hoge cortisolwaarden beginnen zijn tol te eisen.

Je dagelijkse belastbaarheid neemt af en je krijgt moeite om alles nog voor elkaar te boksen. De lichamelijke klachten nemen toe en allerlei symptomen kunnen nu de kop opsteken.

 

4. Burnout

Deze fase is voor de echte diehards. Je bent overspannen geweest, maar je hebt nog niet genoeg geleerd. Je hebt alle lichamelijke en psychische symptomen maanden of zelfs jaren genegeerd. Je lijf is nu geestelijk en lichamelijk uitgeput. Je kunt het nu niet meer negeren en zal er aan toe moeten geven.

 

5. Burnout re-integratie

Na een periode van gedwongen rust krijg je weer wat lucht en heb je nu de tijd om alles opnieuw op te gaan bouwen. Vol goede moed ga je weer aan het werk! Yay! Dit kán de laatste fase zijn, dat je uit de burnout bent maar vaak is dit nog niet het geval en val je terug in het oude patroon.

 

6. Burnout op herhaling

Je lijf grijpt weer in. Blijkbaar heb je nog steeds niks geleerd van je eerste burnout fase. Het beetje energie dat je hebt opgebouwd in de rustperiode is er zo weer doorheen gejaagd. Je zit in een terugval en de teleurstelling, wanhoop en stress neemt toe. 

Deze fase komt niet voor niks. Je hebt een harde les nodig om het anders te gaan doen. Mentaal zal je even heel diep gaan zinken. Komt het ooit nog goed? Echt wel!!

 

7. Burnout herstel

Na je terugval(len) ga je voorzichtig en langzaam uit je dip klimmen. Je gaat weer controle en vertrouwen krijgen over je lijf. Door de terugval ben je je nu extra bewust van het risico op een nieuwe terugval en maak je nu betere keuzes en stel je betere prioriteiten in je leven. 

Stress zal altijd een onderdeel zijn van het leven maar na deze fase zal je niet meer overspannen of burnout raken.

 

Bron: Stressplein

 

 

Please reload

RECENTE BERICHTEN

March 30, 2018

October 30, 2017

Please reload

ARCHIEF
Please reload

ZOEKEN OP TAGS
Please reload