PRIVACY DISCLAIMER

© 2018 Unplug Jezelf

KRACHT

Je hebt je burnout (h)erkent, je zorgt beter voor jezelf en je hebt het met liefde geaccepteerd.

Nu ben je er klaar voor om weer te gaan bouwen aan je nieuwe berg.

Dit kost veel kracht!

Om te gaan bouwen moet je goed in je lijf zitten.

Je hebt een burnout gekregen doordat je alle signalen van stress hebt genegeerd.

Je wíst wel dat je het rustiger aan moest doen, maar je hebt het niet gedaan.

Nu moet je gaan leren om weer je lijf te gaan voelen. Als je je lijf goed voelt kan je ook grenzen aan gaan voelen en aangeven aan anderen wanneer je over een grens heengaat.

Here's the deal: Bij een burnout is het het allerbelangrijkste om uit dat hoofd te komen en ín je lijf.

Ik ben van mening dat het ontzettend belangrijk is om jezelf af en toe te 'unpluggen' - even weg, uit je hoofd, in je lijf, loslaten...

Om weer in je lijf te komen kan yoga je heel goed helpen. Yes, ik ben mega voorstander.

Daarom zal het ook een groot onderdeel worden van het retreat.

 

Dit is mijn verhaal:

In het begin van mijn burnout ging ik naar de fysio omdat ik last had van verzuurde beenspieren. Ik kon amper nog een trap op en 's nachts werd ik er ook wakker van. Stond ik midden in de nacht m'n benen te strekken aan het aanrecht. Niet fijn.

De fysio gaf me een aantal keer een massage en schrok steeds van de knopen in m'n beenspieren.

Toen raadde hij me aan om te gaan sporten. Pure háát was m'n eerste reactie!

Maar ik dacht ook aan de yoga-lessen die ik een paar jaar daarvoor wel eens had gevolgd. Een vriendin van hem gaf les en ik had haar posters wel eens zien hangen in de supermarkt. Die dag nog meldde ik me aan voor een proefles en diezelfde avond ging ik. De eerste keer dat de docente zei "adem diep in" had ik een glimlach van oor tot oor. Dit was dus wat ik zocht.

En daar ging ik, 3 keer, 5 uur in de week, m'n mat op voor yoga en pilates.

Ik kwam hiermee dus echt uit m'n hoofd, in m'n lijf.

Totale rust en liefde kwam over me heen. Ze draaide fijne pianomuziek, brandde een wierookje en alleen maar kaarslicht. Wauw. Binnen 3 weken waren mijn lichamelijke klachten weg. 

En dan ga je verder. Op je hoofd staan. Grenzen verleggen. Op yoga vakantie naar Ibiza!

Yoga, meditatie, mindfulness, breathwork...het klinkt vaag.

Maar je burnout is ook niet uitgekomen met een bloedonderzoek.

Een burnout ís vaag. Maar tegelijkertijd is het je lijf wat aangeeft dat het zo niet langer meer gaat.

Ik zou willen dat iedereen met burnout klachten lekker de mat op ging.

Want weet je wat het is?

Als je je lijf aanvoelt, kan je ook een paniekaanval aan voelen komen. Of je kan voelen dat je energie al op is voor vandaag en dat je dus niet meer vanavond ook nog naar die verjaardag kan gaan.

Je kan beter je behoeftes en je grenzen aanvoelen.

En als je het voelt, dan durf je het ook aan te geven. Niet meteen, want het is nogal een reset van je systeem.

Je hebt het tenslotte heel je leven anders gedaan!

Ik heb er al een paar keer over geblogd:

Lees bijvoorbeeld het blog over wat een bodyscan uit de mindfulness voor je kan doen mét filmpje.

Of wélke yoga nou goed is bij je burnout klachten en kan je lezen wat nou de voordelen van yoga zijn.

En als je denkt het te willen proberen heb ik ook nog tips voor je, voor hoe je een fijne docent en yogastudio vindt.

Namasté!

DARLING, YOU'RE A GLOWSTICK.

YOU BROKE BEFORE AND NOW...YOU SHINE!

Tijdens de retreats is het grootste doel om weer kracht te gaan voelen, om je lijf weer sterk te maken.

En om je lijf echt weer te gaan leren voelen.

Dit gaan we doen door gebruik te maken van verschillende methodes, gedurende het retreat.

Bijvoorbeeld met yoga, massage of therapie maar ook met mindfulness en meditatie.